۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

درس دوم: پیش دانشگاهی یک

درس دوم:
مهارت هاي خواندن
(اطلاعات صريح وغير صريح)


1.يكي ديگر از مهارت هاي خواندن دريافت اطلاعات صريح (Explicit Information) كه به روشني در متن آمده و اطلاعات غيرصريح( Implicit Information) كه بايد آنها را از متن استنباط نموده است.
2 – از ديگر مهارت هاي خواندن حدس زدن معني كلمات ناآشنا در متن با آگاهي از شيوه هاي ساخت واژه از طريق افزون پسوندها و پيشوندها است. به چند مثال توجه كنيد.
Mation (n) --> motion less (adj)
React --> reaction (n)


دستور زبان


A- كاربرد فعل همراه مفعول و مصدر بدون to
1 – افعالي مانند let (به معناي اجازه دادن) و make( به معناي مجبور كردن و باعث شدن) ساختار زير را دارند.
Verb + object + bare infinitive
فعل+ مفعول+ to مصدر بدون
به مثال زير توجه كنيد.
The teacher made me give a speech in the class.
معلم مرا مجبور كرد كه در كلاس سخنراني كنم.
My mother makes me go bed early every firday.
مادر من مرا وادار مي كند كه هر جمعه زود به رختخواب بروم
My brother lets me work with his computer.
برادرم به من اجازه مي دهد كه با كامپيوترش كار كنم.
2 – فعل help نيز از ديگر افعالي است كه با اين ساختار به كار برده مي شود اما آن مي تواند با مصدر با to نيز دنبال شود.
Exercise helps your body (to) us the extra calories that are coming from food.
ورزش به بدن شما كمك مي كند كه كالري هاي اضافي را كه از غذا مي آيند، استفاده كنيد.

B- كاربرد فرم Ing دار فعل بعد از حروف اضافه by جهت بيان روش انجام فعل :
1. استفاده از by به اضافه فرم ing دار فعل ، روش يا وسيله اي را كه جهت انجام كاري به كار مي گيريم، نشان مي دهد.
You can improve your speaking ability by practicing hard.
شما مي توانيد با تمرين زياد توانايي صحبت كردنتان را بهتر كنيد.
2 – هنگامي كه by به اضافه فرم Ing دار فعل در اول جمله مي آيد، بعد از آن يك كاما قرار مي گيرد.
By + دار فعلingفرم و ……
By moving too much , you may distract your listener.
بازديد حركت كردن، شما ممكن است مخاطبانتان را آشفته كنيد.


نقش جمله

1 – از ديگر نقش هاي جمله مي توان به «تعميم دادن» (Generalizing) اشاره كرد.
گاهي شما مطلبي را خيلي اساسي و كلي بيان مي كنيد كه در بيشتر اوقات و نه هميشه حقيقت است. به اين نقش كلي گويي يا تعميم دادن مي گويند. اين حالت معمولاً با كلماتي از قبيل all every – most و .... بيان مي شود. مانند :
Everybody should have some kind of education whether they are rich or poor
همه بايد نوعي از تحصيلات را داشته باشند چه ثروتمند باشند چه فقير.
2 – نقش ديگر جمله كه در اين درس به آن اشاره شده «دادن دستورالعمل» (Instruchin) مي باشد. در اين حالت نويسنده دستورالعمل هايي را به خوانند مي دهد. اين گونه جملات معمولاً با يك فعل امري شروع مي شوند.
Try to include personal stories or recent events to add fun to your speech.
سعي كنيد داستان هاي شخصي يا اتفاقات اخير را به سخنراني خود اضافه كنيد تا به آن مزه اي داده شود.

تمرين
پاسخ صحيح را از ميان گزينه ها انتخاب كنيد.
1. Aerobic exercise helps the heart ……… more oxygen to the muxcles.
1) to send
2) sending
3) sent
4) be sent

2. A group of people watching or listening to something are called ……..
1) audience
2) conference
3) meeting
4) speech

3. The boss ….. the importance of night working to the workers.
1) communicated
2) concentrated
3) emphasized
4) distracted

4. I don’t let you …. To school because you are ill today.
1) go
2) to go
3) going
4) gone

5. Exercise can help you …… yourself at a healty weight.
1) Keeping
2) Kept
3) To keeping
4) Keep

6. By……..deeply several times,you can control your ner vousness.
1) breath
2) breathing
3) practicing
4) practice

7. You can improve your speaking obility by …. In front of a mirror.
1) speak
2) speaking
3) spoke
4)spoken

8. By …. Formal colthes, you will show respect to your oudience.
1) wear
2) to wear
3) werning
4) weared

9. Asking questions can make the audience….. on your speech.
1) concentrate
2) concentrated
3) concentrating
4) to concentrate

10. Let your audience ….. your question.
1) to ask
2) asked
3) asking
4) ask /**/

درس دوم:
مهارت هاي خواندن
(اطلاعات صريح وغير صريح)
/**/


1.يكي ديگر از مهارت هاي خواندن دريافت اطلاعات صريح (Explicit Information) كه به روشني در متن آمده و اطلاعات غيرصريح( Implicit Information) كه بايد آنها را از متن استنباط نموده است.
2 – از ديگر مهارت هاي خواندن حدس زدن معني كلمات ناآشنا در متن با آگاهي از شيوه هاي ساخت واژه از طريق افزون پسوندها و پيشوندها است. به چند مثال توجه كنيد.
Mation (n) --> motion less (adj)
React --> reaction (n)
/**/


دستور زبان
/**/


A- كاربرد فعل همراه مفعول و مصدر بدون to
1 – افعالي مانند let (به معناي اجازه دادن) و make( به معناي مجبور كردن و باعث شدن) ساختار زير را دارند.
Verb + object + bare infinitive
فعل+ مفعول+ to مصدر بدون
به مثال زير توجه كنيد.
The teacher made me give a speech in the class.
معلم مرا مجبور كرد كه در كلاس سخنراني كنم.
My mother makes me go bed early every firday.
مادر من مرا وادار مي كند كه هر جمعه زود به رختخواب بروم
My brother lets me work with his computer.
برادرم به من اجازه مي دهد كه با كامپيوترش كار كنم.
2 – فعل help نيز از ديگر افعالي است كه با اين ساختار به كار برده مي شود اما آن مي تواند با مصدر با to نيز دنبال شود.
Exercise helps your body (to) us the extra calories that are coming from food.
ورزش به بدن شما كمك مي كند كه كالري هاي اضافي را كه از غذا مي آيند، استفاده كنيد.

B- كاربرد فرم Ing دار فعل بعد از حروف اضافه by جهت بيان روش انجام فعل :
1. استفاده از by به اضافه فرم ing دار فعل ، روش يا وسيله اي را كه جهت انجام كاري به كار مي گيريم، نشان مي دهد.
You can improve your speaking ability by practicing hard.
شما مي توانيد با تمرين زياد توانايي صحبت كردنتان را بهتر كنيد.
2 – هنگامي كه by به اضافه فرم Ing دار فعل در اول جمله مي آيد، بعد از آن يك كاما قرار مي گيرد.
By + دار فعلingفرم و ……
By moving too much , you may distract your listener.
بازديد حركت كردن، شما ممكن است مخاطبانتان را آشفته كنيد.

/**/

نقش جمله
/**/
1 – از ديگر نقش هاي جمله مي توان به «تعميم دادن» (Generalizing) اشاره كرد.
گاهي شما مطلبي را خيلي اساسي و كلي بيان مي كنيد كه در بيشتر اوقات و نه هميشه حقيقت است. به اين نقش كلي گويي يا تعميم دادن مي گويند. اين حالت معمولاً با كلماتي از قبيل all every – most و .... بيان مي شود. مانند :
Everybody should have some kind of education whether they are rich or poor
همه بايد نوعي از تحصيلات را داشته باشند چه ثروتمند باشند چه فقير.
2 – نقش ديگر جمله كه در اين درس به آن اشاره شده «دادن دستورالعمل» (Instruchin) مي باشد. در اين حالت نويسنده دستورالعمل هايي را به خوانند مي دهد. اين گونه جملات معمولاً با يك فعل امري شروع مي شوند.
Try to include personal stories or recent events to add fun to your speech.
سعي كنيد داستان هاي شخصي يا اتفاقات اخير را به سخنراني خود اضافه كنيد تا به آن مزه اي داده شود.

تمرين
پاسخ صحيح را از ميان گزينه ها انتخاب كنيد.
1. Aerobic exercise helps the heart ……… more oxygen to the muxcles.
1) to send
2) sending
3) sent
4) be sent

2. A group of people watching or listening to something are called ……..
1) audience
2) conference
3) meeting
4) speech

3. The boss ….. the importance of night working to the workers.
1) communicated
2) concentrated
3) emphasized
4) distracted

4. I don’t let you …. To school because you are ill today.
1) go
2) to go
3) going
4) gone

5. Exercise can help you …… yourself at a healty weight.
1) Keeping
2) Kept
3) To keeping
4) Keep

6. By……..deeply several times,you can control your ner vousness.
1) breath
2) breathing
3) practicing
4) practice

7. You can improve your speaking obility by …. In front of a mirror.
1) speak
2) speaking
3) spoke
4)spoken

8. By …. Formal colthes, you will show respect to your oudience.
1) wear
2) to wear
3) werning
4) weared

9. Asking questions can make the audience….. on your speech.
1) concentrate
2) concentrated
3) concentrating
4) to concentrate

10. Let your audience ….. your question.
1) to ask
2) asked
3) asking
4) ask

هیچ نظری موجود نیست: